75 jaar bevrijding met colonne authentieke voertuigen

27 augustus 2019

In september 2019 is het 75 jaar geleden dat de beroemde ‘Operation Market Garden’ plaatsvond en Zuid-Nederland werd bevrijd. Vanuit België trokken de geallieerden richting Nijmegen en Arnhem en bevrijdden in september 1944 ook Reek, Schaijk en Zeeland.

Om dit feit te herdenken en te vieren wordt deze historische route door vele authentieke voertuigen opnieuw afgelegd. De colonne militaire voertuigen doet op 18 en 22 september aanstaande de dorpen Zeeland en Reek aan, waar u dit unieke spektakel kunt aanschouwen. In de gemeente Landerd kunt u, in Zeeland en Reek, optimaal de doorkomst van de historische voertuigen beleven. Voor meer info zie www.vvvlanderd.nl/omg

Colonnes legervoertuigen
Op woensdag 18 september om 13.00 uur arriveert de eerste colonne van Liberation Task Force (LTF) in Zeeland op het plein bij de Jumbo. Een grote groep authentieke Britse legervoertuigen uit WO2 en hun bemanning is daar te bezichtigen. Vanaf 14.00 uur is de doorkomst van de andere colonnes van LTF. Om 15.00 uur sluit de eerste colonne weer aan richting Reek.

Op zondagochtend 22 september vanaf 08.00 uur trekt een andere colonne van Operation Market Garden via dezelfde route door Zeeland en langs Reek richting Grave.

Route (woensdag en zondag)
Vanuit Uden naar Zeeland; Udenseweg, Kerkstraat, Reekseweg, Corridorweg, Rijksweg, Bosschebaan richting Grave