Verslag bezoek Museum Krona Uden

11 juni 2019

Donderdag 6 juni waren leden van UOV De Kring Uden samen met leden ZOV Zeeland uitgenodigd voor een bezoek aan Museum Krona, voorheen Museum Religieuze Kunst, in Uden. Aanleiding is de ingrijpende verbouwing onder leiding van architect Cees Dam en vormgever Willem Noyons die het museum een ware metamorfose hebben laten ondergaan. Zalen en inrichting zijn vernieuwd, de routing is aangepast, een glazen paviljoen grenzend aan de kruidentuin is opgetrokken.

In een pakkende bedrijfspresentatie gaf voorzitter Els Backx aan dat, hoewel kerken verder leeg lopen en het aantal mensen dat verbonden is aan een van de religieuze instituten daalt, het museum juist groei verwacht en helemaal geen krimp. De komende jaren rekenen ze op een verdubbeling van het aantal bezoekers. Hier was dan wel een ingrijpende verbouwing van twee jaar voor nodig.

Conservator Wouter Prins omschreef de unike positie van het Museum. Nog altijd staat de (religieuze) kunst hier centraal, maar we willen uitstralen dat het vernieuwde museum ook aantrekkelijk is voor tuinliefhebbers, wandelaars en fietsers, mensen die op zoek zijn naar rust en spiritualiteit.

Het museum werd in 1973 opgericht in een vleugel van de abdij. De zusters zijn ook vertegenwoordigd in het bestuur van het museum, maar hun bemoeienis strekt zich niet uit tot de tentoonstellingen. De kern van de collectie bestaat uit heiligenbeelden, die een beeldsnijder in de tweede helft van de vijftiende eeuw maakte voor de Birgittinessen. Die woonden toen nog in klooster Mariënwater op het landgoed Koudewater bij Den Bosch. De anonieme beeldsnijder is daarom de geschiedenis ingegaan als Meester van Koudewater. Vanwege geldzorgen verkochten de zusters aan het eind van de negentiende eeuw een groot aantal van deze beelden aan het Rijksmuseum, dat toen net geopend was. Later keerden 35 beelden als langdurige bruiklenen terug naar Uden.

Behalve heiligenbeelden omvat de collectie zilverwerk, iconen en hedendaagse kunst van onder anderen Marc Mulders, Couzijn van Leeuwen, Piet Hein Eek en Guido Geelen. Prins: “De rijkdom ervan laten we zien in de verbouwde benedenzalen. Daar staan ook bakken vol bidprentjes, die bezoekers mogen pakken en lezen.” Nieuw is de ‘schatkamer’: een donkere crypte, waar kunstwerken voor even oplichten en waar inkijkjes geboden worden op de schatten in het depot.

Museum Krona ontvangt u graag in het vernieuwde museum voor een bezoek aan de exposities en voor een nadere toelichting op de grote stappen die zijn gemaakt en gemaakt zullen gaan worden.

Kijk voor meer informatie op: www.museumvoorreligieuzekunst.nl

ZOV bedankt Els Backs en Wouter Prins voor de presentaties, rondleiding en gastvrijheid.

Tot ZOV- er

Maashorst Curlingcup 2019 voor leden ZOV

Al negen jaar op rij organiseert Uden on Ice een succesvolle curlingscompetitie. Dit jaar wordt er op woensdag 18 december een extra curlingavond aan toegevoegd, speciaal voor ondernemersverenigingen uit de gemeenten Uden en Landerd.

ZOV-gezelschap bezocht Denise Zorg/ Kinderzorg Bijzonder

Denise Toonen heeft op 21 oktober j.l. bevlogen een presentatie verzorgt over haar verpleegkundig kinderzorghuis. Een select gezelschap van ZOV was aanwezig.

Jubileumavond ZOV 30 jaar naar begin 2020

Helaas moeten we de datum van 6 oktober voor het 30-jarige jubileum van de ZOV annuleren. Deze wordt doorgeschoven naar begin 2020 met aanwezigheid van Frits van Eerd van Jumbo Nederland.

Bedrijfsbezoek DeniseZorg op maandag 21 oktober

Denise Toonen zal ons een kijkje in de keuken geven van haar snel groeiende onderneming DeniseZorg/KinderZorg Bijzonder.

Ondernemersavond Uden on Ice op 18 december

Alle ondernemersverenigingen uit de nieuw te vormen Maashorstgemeente zijn uitgenodigd om op sportieve en gezellige wijze te strijden om de enige echte Maashorst Curlingcup.

Aanmelden Hoge Nood app

In Nederland zijn 3,5 miljoen mensen met buik- en planproblemen. Landerdse bedrijven/instellingen kunnen hun toilet aanmelden bij de HogeNood App als openbaar toilet.

Oerlekker Maashorst Ondernemersavond gaat niet door

De organisatie heeft laten weten dat de Oerlekker Maashorst Ondernemersavond op 12 oktober geen doorgang zal vinden.

Eerste RES-stakeholderbijeenkomst Noordoost Brabant op 25 september

De gemeente Landerd nodigt ondernemers uit voor de eerste van drie stakeholderbijeenkomsten over de Regionale Energiestrategie (RES).

ZOV feliciteert Eureka Logistiek met nieuw pand aan Landweer

Zaterdag 14 september was het open huis bij Eureka Logistiek aan de Landweer 32 in Zeeland. ZOV bracht een bezoekje.

Veel belangstelling voor jubilerende Korenbloem en Gompie

Het bestuur van de ZOV heeft een bezoek gebracht aan de jubilerende winkels Bloemenspeciaalzaak de Korenbloem en Baby-, kinder- en dameskledingzaak Gompie.

Oerlekker Maashorst Ondernemersavond

Op zaterdag 12 oktober, aan de vooravond van Oerfestival De Maashorst 2019, nodigen wij u uit voor de allereerste editie van de Oerlekker Maashorst Ondernemersavond.

75 jaar bevrijding met colonne authentieke voertuigen

In september 2019 is het 75 jaar geleden dat de beroemde "Operation Market Garden" plaatsvond en Zuid-Nederland werd bevrijd.

Eureka Logistiek opent de deuren van hun nieuwe pand

U bent van harte welkom op zaterdag 14 september in hun nieuwe pand op het Industrieterrein Voederheil II.

Open Dag 50 jaar De Korenbloem en 25 jaar Gompie

"Zaterdag 7 september vieren we samen feest..." Iedereen is van harte welkom.

Bloembakken en banieren maken Zeelands dorpshart nog aantrekkelijker

Uit Arenalokaal: De ZOV heeft nu ook geïnvesteerd in vaste bloembakken met kleurrijke beplanting.

Verslag Maashorstwandeling met lunch

Leden van UOV De Kring en ZOV hebben een wandeling door de Maashorst gemaakt die werd afgesloten met een Brabantse lunch.

Korte terugblik op Maashorst Festival

De ondernemersverenigingen uit de regio willen gezamenlijk hun input leveren op het beleid en de verschillen in uitvoering.

Uitnodiging bijeenkomst omgevingsvisie buitengebied

Landerd wil nieuw beleid maken voor het buitengebied van Reek, Schaijk en Zeeland. Daarom nodigen zij u uit.

Standpunt ZOV met betrekking tot tijdelijke vergunning Aldi Reek

ZOV heeft haar verbazing geuit omtrent de tijdelijke vergunning voor een Aldi in Reek.

Ga in gesprek met de portefeuillehouders tijdens het Maashorst Festival

Op 24 juni a.s. is er gelegenheid om in gesprek te gaan over de lezing en ingebrachte onderwerpen.

Festival Gemeente Maashorst op maandag 24 juni

Dit Festival is dé kans om uw ideeën en wensen voor de nieuwe gemeente in te brengen.

Verslag bezoek Museum Krona Uden

UOV De Kring Uden en ZOV waren uitgenodigd voor een bezoek aan Museum Krona in Uden

Lunchbijeenkomst in de Maashorst

UOV De Kring organiseert een lunchbijeenkomst met de ingrediënten Natuurbeleving & Food van eigen bodem.

Verslag jaarvergadering / ledenavond ZOV

Donderdag 9 mei vond in Het Witte Huis de jaarvergadering / ledenavond van de ZOV plaats.

ZOV-lid Beco Ledtechniek opent in 't Handelshuys in Uden

Op zaterdag 18 mei opent ZOV-lid Beco Ledtechniek haar nieuwe bedrijfsruimte in ’t Handelshuys in Uden.

Aanmelden ZOV jaarvergadering / ledenavond, 9 mei in Het Witte Huis

Belangrijke informatie over centrumplanontwikkeling, regionale samenwerking, Maashorstgemeente & komende activiteiten.

Artikel in Booming Magazine; Open innovatie, we hebben elkaar nodig!

Over de grenzen heen kijken, dat hebben ZOV en UOV De Kring voor ogen als het gaat om de verbinding.

Artikel in Bedrijvig Uden; Wie bende gij en wie kende gij?

Eén gemeente biedt veel kansen, maar dan moeten die ondernemers elkaar wel weten te vinden.

Informatiebijeenkomst wegwerkzaamheden Kerkstraat - Kloosterstraat

Binnenkort wordt gestart met fase 2 van de herinrichting van het centrum van Zeeland

Bijeenkomst: Ligt u ook wakker van criminaliteit en de gevolgen voor uw bedrijf?

Hoe herken je georganiseerde criminaliteit, ondermijning en cybercrime?

Uitnodiging voor deelname banenmarkt Jong Landerd Werkt

Uitnodiging openingsreceptie Schoonheidsinstituut Lamat a.s. zaterdag

Pol Bernardus nodigt alle ZOV-leden uit voor de openingsreceptie op zaterdag 2 februari.

Verslag Nieuwjaarsborrel met UOV De Kring

Op 24 januari was de eerste gezamenlijke bijeenkomst van UOV De Kring en ZOV.

Terugblik Wintertreffen en Black Sunday

Op het Zeelandse kerkplein was het hartverwarmend en bourgondisch gezellig.

Prijswinnaars Rondje Zeeland

Tijdens het Wintertreffen en Black Sunday zijn de prijswinnaars van Rondje Zeeland bekend gemaakt.

18dec17:3022:00Curling cup 2019 Uden on Ice voor Ondernemersverenigingen

Netwerken, borrels, bedrijfsbezoeken… Benieuwd wat ZOV voor u als ondernemer kan betekenen?

VOLG ONS OP FACEBOOK

BEZOEK DE MAASHORST

SAMEN ONDERNEMEN

©2012-2019, Alle rechten voorbehouden Zeelandse Ondernemersvereniging | ontwerp en realisatie:  Gerwen Reclame