Banieren met liedjesteksten sieren het centrum van Zeeland

01 juni 2023

Nieuwe baniervlaggen met regels uit liedjes die over Zeeland gaan, sieren sinds afgelopen week het centrum van Zeeland. De nieuwe banieren zijn gemaakt in opdracht van de Zeelandse ondernemersverening.

Over Zeeland is veel gezongen: van liedjes van Kwartjesvolk, Annelieke Merx en carnavalshits tot oude liederen uit de tijd van de Zeelandse revue. Er is zelfs een lied dat is geschreven bij de inwijding van het huidige kerkgebouw in 1872. ‘Juich Zeeland, juich en zing’ zongen ze anderhalve eeuw geleden al bij de inwijding van het huidige kerkgebouw.

‘Typisch Zeelands’
“Er moesten nieuwe baniervlaggen komen om de Kerkstraat op te vrolijken”, laat John Eijsermans weten namens de ZOV. “We wilden graag iets wat typisch Zeeland is. Van Gerwen Reclame heeft daar een heel bijzondere invulling voor bedacht.”

Achttien teksten
Peter van Gerwen: “Je denkt bij Zeeland al snel aan afbeeldingen van de drie molens en de kerk. Wij bedachten dat het ook anders kan. In samenwerking met de Heemkundekring Zeeland zijn we op zoek gegaan naar songteksten die over Zeeland zijn geschreven. In totaal is gebruikgemaakt van achttien teksten. Ook de molens en de kerk komen erin terug.”

Zeeland blijkt rijk te zijn aan liederen en gedichten over het dorp. En allemaal spreken ze de loftrompet over het dorp. Het geeft aan dat inwoners hun dorp koesteren en dat ze dat willen uitdragen. De teksten en diverse opnames zijn terug te vinden op www.heemkundekringzeeland.nl.