Campagne Landerd voor elkaar van start: ‘Help elkaar door deze coronatijd heen’

16 oktober 2020

Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl

Voor velen van ons betekent de coronacrisis een zeer moeilijke periode. Er zijn mensen ernstig ziek geworden en overleden. Sommigen verliezen hun baan. Diploma-uitreikingen, familiebijeenkomsten en andere zaken die het leven mooi maken gaan niet door. In de roerige tijd waarin we ons bevinden neemt eenzaamheid steeds meer toe, bij jong én oud. Door het coronavirus en alle maatregelen daaromtrent hebben veel mensen hun sociale contacten zien afnemen, met alle gevolgen van dien.

Om stil te staan bij de gevolgen van de coronacrisis trapten premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op 6 oktober een periode af waarin we als Nederlanders ‘aandacht voor elkaar’ hebben. Met de lancering van de lokale campagne ‘Landerd voor elkaar’ sluit Arena, in nauwe samenwerking met de gemeente Landerd, aan bij dit landelijke initiatief.

“Juist nu is het belangrijk om elkaar figuurlijk te blijven vasthouden, elkaar op te zoeken en er voor elkaar te zijn”, zegt Sergio Boutkan, uitgever van Arena. “Daarom starten wij deze week in samenwerking met de gemeente het online platform Landerdvoorelkaar.nl. In deze campagne, gericht op alle inwoners van Reek, Schaijk en Zeeland, staan aandacht voor elkaars verdriet, teleurstellingen en andere gevolgen die mensen ervaren door corona centraal. Maar minstens zo belangrijk is het om vooruit te kijken: hoe helpen we elkaar hier doorheen en weer bovenop? Bijvoorbeeld door verhalen met elkaar te delen en op een creatieve manier aandacht te hebben voor elkaar.

Wij roepen iedereen dan ook op om goede ideeën of initiatieven, waarmee je klaarstaat voor anderen, met ons te delen. Of wil je graag je verhaal vertellen? Deel dan je ervaringen met ons via redactie@arenalokaal.nl of www.facebook.com/LanderdVoorElkaar/. Alle activiteiten en verhalen verzamelen we de komende tijd op www.landerdvoorelkaar.nl en op speciale ‘Landerd voor elkaar-pagina’s’ in weekblad Arena. We hopen dat de mooie voorbeelden een inspiratie voor anderen zijn om nog meer naar elkaar om te kijken.”

‘Herinneringen vasthouden’
Burgemeester Marnix Bakermans ondersteunt de campagne Landerd voor elkaar van harte. “Ik vind het een hartstikke goed initiatief. Enerzijds gaat het over nu en de toekomst, maar het is denk ik ook goed om terug te kijken op de mooie momenten in Landerd. Het is belangrijk om ook die herinneringen vast te houden en deze waardevolle dingen te delen. De afgelopen periode heeft bij veel mensen weliswaar sporen van verdriet achtergelaten, zoals verlies van dierbaren, ziekte en herstel en zorgen om een baan of bedrijf, maar zeker ook mooie momenten, zoals geboortes en huwelijken. Daarnaast zijn ook gebeurtenissen die andere emoties oproepen het herinneren en delen waard. Denk bijvoorbeeld aan de indrukwekkende erehagen voor Cor Bloemers in Reek en Ton Zwaans in Schaijk.”

‘Landerd is sterk’
Extra omkijken naar elkaar is in deze tijd belangrijker dan ooit, benadrukt de Landerdse burgemeester. “Ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook daadwerkelijk gebeurt in Reek, Schaijk en Zeeland. Voordat corona uitbrak hadden we in Landerd al veel aandacht voor elkaar en dat gevoel is nu alleen nog maar toegenomen. Dat is iets om te koesteren en trots op te zijn. We zijn er nog niet doorheen, maar Landerd is sterk. Met zorg en aandacht voor elkaar kunnen we samen deze tijd doorkomen. Alle reden om hier de komende tijd extra bij stil te staan.”